IHD’nin Sevak Şahin Balıkçı’nın öldürülmesiyle ilgili yaptığı basın açıklaması

by Azad Alik

Sevak Şahin Balıkçı, askerlik yapığı Batman’ın Kozlu ilçesine bağlı Gümüşgörgü Jandarma karakolunda 24 Nisan 2011’de vurularak öldürüldü.Ailesine “en yakın arkadaşıyla şakalaşırken kaza kurşunuyla” vurularak hayatını kaybettiği bildirildi.Ancak açıklamalar çelişkiliydi. Sonradan Jandarma Genel Komutanlığı tarafından yapılan açıklamaya göre  Sevak çit ören grupta yer alırken, “badi”si tel örgü yapanların başında nöbet tutuyordu. “Badi”nin silahının ateş alması sonucu Sevak karın bölgesine isabet eden bir kurşunla hayatını kaybemişti.

Oysa Balıkçı ailesinin Avukatı Cem Halavurt, olay yerinde yaptığı inceleme ve görüşmelerinin ardından, Sevak’ı vuran askerin üstlerinin silahını doldurması emrini vermeleri için geçerli bir nedenin olmadığını açıkladı. Zaten daha önce Sevak’ın sözlüsü,  olayın kaza olduğuna inanmadığını, karakolda  50 lira çalındığını, suçun Sevak’ın üzerine atıldığını, bir uzman çavuşun Sevak’ı dövdüğünü, Sevak’ın bu olaya ilişkin komutanlarına bir şikayet dilekçesi verdiğini, baskı üzerine dilekçesini geri çekmek zorunda kaldığını, birliğindeki ülkücüler tarafından rahatsız edildiğini anlatıyor.  Sözlüsü Sevak’ın bu bilgileri kendisiyle paylaştığını, kendisinin de, terhisine az bir zaman kalmışken olayın üstüne gitmemesini söylediğini aktarıyor. Bu bilgiler basında yer aldı ve Jandarma Genel Komutanlığı tarafından yalanladı.

Sevak’ın cenazesi 27 Nisan’da Feriköy kilisesinden kaldırıldı. Cenaze törenine, kiliseyi dolduran ve Sevak’ın yakınlarının kiliseye girememesine neden olan kalabalık  askeri  ve devlet erkanı damgasını vurdu.  Tabutun Türk bayrağına sarılması, bayrağın bir subay tarafından Sevak’ın babasına uzatılarak öptürülmesi, bahçede ve kilisede adım atacak yer yokken “paşalarımız geçiyor, yol açın” diye defalarca kalabalığın yarılması, gelenlerin üstlerinin aranması ve bütün bunların bir araya gelmesi, cenaze törenini, militarizmin gövde gösterisine ve bir Türkleştirme törenine dönüştürdü.

Öte yandan Sevak’ı “şakalaşırken” ya da “kazara” öldüren kişinin kimliği günlerce açıklanmadı. Ancak 3 Mayıs 2011 Salı günü bu kişinin adı Kıvanç Ağaoğlu olarak bildirildi.  Sosyal paylaşım sitesi Facebook’a baktığımızda, paylaştığı yazılardan ve tercihlerinden,  Ağaoğlu’nun ülkücü görüşlere sahip olduğunu gördük.

Balıkçı ailesinin avukatı Cem Halavurt dün Batman’dan dönüşte gözlemlerini aktardı. Buna göre, görüştükleri herkes aynı ağızdan konuşuyor, orada olan da, olmayan da aynı şeyi söylüyordu. Başından beri iddia edilenin tersine, Kıvanç Ağaoğlu ile Sevak’ın iyi arkadaş olduklarına dair hiçbir kanıt gösterilememişti. Mesela Kıvanç Ağaoğlu’nun Facebook’taki sayfasında “arkadaş”ları arasında Sevak yoktu. Ağaoğlu’nun sayfası bir süre sonra kaldırıldı. Şu anda yok.

Olayın kendisiyle ilgili çok az şey biliyoruz. Ama olayın nasıl bir arka plan üzerinde, hangi tarihsel sürecin devamında  ve hangi çevre koşullarında cereyan ettiğini çok iyi biliyoruz.

Çok iyi biliyoruz ki, bugün Türk Silahlı Kuvvetlerinde çatışma dışında kuşkulu bir şekilde ölen asker sayısı 500’e yaklaştı.

Çok iyi biliyoruz ki, gayrımüslimlere yönelik düşmanlık ve nefret söylemi  değişen tonlarda, ince ya da alabildiğine kalın, devlet yetkilisinden sokaktaki insana kadar dehşet verecek ölçüde yaygın.  Internette ise zincirlerinden boşanmış bir dille dolaşımda. İnsanlar adeta gayrımüslimleri öldürmeye teşvik ediliyor.

Çok iyi biliyoruz ki bu ülke son yıllarda  gayrımüslimlere yönelik suikast ve  en vahşice cinayetlere  sahne oldu.

Çok iyi biliyoruz ki, gayrımüslimler her fırsatta vatana, devlete bağlılıklarını, sadakatlerini kanıtlamaya davet edilir.  Cenaze töreninde yoğunlaşmış bir şekilde kendini ortaya koyan, bayrak öptürten bu yaygın, sıradanlaştırılmış atmosfer gayrımüslimleri anayurdunda misafir gibi,  alacaklı oldukları halde borçlu  gibi yaşamaya zorlar. Kuşaklar boyu onlar bu şekilde “terbiye” edilmeye çalışılıyor. Hak aramalarının koşulları yok ediliyor,  özgürce, eşit yurttaşlar olarak hesap sormalarının önü tıkanıyor.

Tarihsel olarak yakın zamana kadar gayrımüslimlere askerde tüfek verilmezdi,  hâlâ da  yerine göre “hassas” noktalarda onlar  görevlendirmezler, devlet kapısı üniversiteler dışında gayrımüslim çalışanlara kapalıdır, onu da çok iyi biliyoruz.

Bu koşullarda ve özellikle bu koşullar nedeniyle,  Sevak’ı sevenlere ve kamuoyuna  TSK’nın en açık, en şeffaf ve en ayrıntılı bilgi verme yükümlülüğü daha da artmış, daha da aciliyet kazanmıştır.

Şimdi askeri yetkilelere soruyoruz:

  • Neden iki farklı açıklama yaptınız? Neden öldürme olayını ilk önce şakalaşma, sonra da “silahın kazara ateş alması” sonucunda vurulma olarak duyurdunuz?
  • Olay saat 11:00’de olduğu halde, tanıkların ifadelerine neden 18:00’e kadar başvurmadınız? Bu kadar saat neden beklediniz? Ast-üst ilişkilerinin belirleyici olduğu koşullarda bu süre içinde tanıkların nasıl ifade vereceklerine ilişkin bir  yönlendirme yapılmadığına kamuoyunu nasıl inandırmayı düşünüyorsunuz?
  • Olayı, anında “şakalaşma” ve “kaza” olarak duyurdunuz. Adı günler sonra açıklanan Kıvanç Ağaoğlu,  Sevak’ın vurulmasının şakalaşma ya da kaza sonucu olduğuna ilişkin sizi nasıl bu kadar çabuk ikna edebildi? Bir öldürme olayının  “şakalaşma” ya da “kaza”  sonucu olduğu,  ancak ayrıntılı idari ve teknik inceleme, soruşturma  sonucunda elde edilecek bir bilgidir.  Siz böyle bir araştırma ve soruşturma sonucunu beklemeden neden derhal, aleceleyle,  Sevak’ın öldürülmesini  “mazur” gösteren, hatta aklayan bir “şakalaşma” ve ardından “doldur-boşalt sırasında kaza” açıklaması yaptınız?  Uzman kişilerin ve yargının kararını beklemeden bu hakkı kendinizde nasıl gördünüz?

Biz İnsan Hakları Derneği İstanbul Şubesi, Irkçılık ve Ayrımcılığa Karşı Komisyon olarak, bu basın toplantısına destek veren adalet arayıcılarıyla birlikte, TSK’dan bu soruların yanıtlarını ve yeterli bilgi elimizde olmadığı için sorusunu bile soramadığımız diğer aydınlatıcı detayları derhal kamuoyuna açıklamasını talep ediyoruz.

İNSAN HAKLARI DERNEĞİ İSTANBUL ŞUBESİ

IRKÇILIK VE AYRIMCILIĞA KARŞI KOMİSYON

5 Mayıs 2011

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: